Jag älskar att vara ute och gå om natten och oftast så följer kameran med mig ut om nätterna. Det är en väldigt speciell känsla i bilder som är tagna om natten.

Problemet är dock att det är ju väldigt mörkt, speciellt denna tiden på året. Så för att kunna få en vettig bild så måste man antingen ha ett väldigt ljusstarkt objektiv eller en lång slutartid. Problematiken som dyker upp då är förstås att ett ljusstarkt objektiv kostar skjortan! Och när man använder sig av en lång slutar tid blir det otroligt suddigt om man inte har ett stativ (och det kan vara ganska klumpigt att släpa med sig också).

Då kommer vi till det sista alternativet, blixten.
Jag har ingen extern blixt till min kamera utan får använda mig av den inbyggda. och den funkar fint men att ta nattbilder med blixt förstör väldigt mycket.
Därför utförde jag ett litet experiment igår och byggde ihop en minireflektor så jag kunde slå upp blixten.
Den såg ut ungefär såhär

 

Med hjälp av denna spred jag ut blixten och mjukade upp den lite.

Här är ett exempel på en bild som jag tog igår (inte så himla snygg men det var mest för att visa)

Den första är utan mitt lilla hemma bygge och den andra är med

 

 

 

Som ni ser är skillnaden markant!

Blixten är näst intill omärkbar och ljuset känns mer naturlig.

Reflektorn funkar inte bara bra under natt bilder utan egentligen alla bilder där ljuset kanske är lite dåligt eller i motljus bilder.

 

Här är ett av resultaten från mitt lilla experiment igår

 

 

 

hoppas mitt lilla tips hjälpte någon :)

2 kommentarer

pirate

30 Nov 2010 16:46

sjukt snygg bild, den sista där. good work!!

sv

30 Nov 2010 18:30

thanks love! :D

Kommentera

Publiceras ej